Atlantic Divide


(For english, please scroll down.)


Den 12. juni startet jeg på enda en teststrikking, og begynte på dette vakre sjalet «Sidewinder» som designeren Meghan Jackson på ravelry.com har laget mønsteret til. Jeg valgte dette havblå garnet fra Per Tryving som et symbol på Havet. Det er ikke så skrikende blått, men forhåpentligvis skal jeg kunne tilpasse hvert sjal slik at fargevalget ikke blir for overveldene.

Mønsteret er helt enkelt herlig å følge, og for første gang siden begynte å strikke sjal, valgte jeg å følge den skrevne mønsterversjonen. Den er lett å følge siden designeren har vært så genial å lage en skjematisk oversikt.

Arbeidet vokste hurtig dag for dag, og det ble i hvert fall to til tre timers strikking hver dag. Dekorkanten følger parallelt med hovedmønsteret, så når sjalet er ferdig da er også kanten ferdig. Det kan man kalle for praktisk! Ingen påstrikking av dekorkant eller plukking av masker etterpå!

Samtidig som jeg strikket fulgte jeg også med på det utrolige direktesendte programmet om Hurtigruta. Store deler av Norges befolkning fulgte med på den fem og et halvt døgn lange ferden fra Bergen til Kirkenes. Det er vel det lengste programmet som noen gang har vært sendt på fjernsyn noensinne. Det passet så fint å strikke i denne sjøblå fargen langs Hurtigrutas ferd, og mønsteret betegner jo også i mitt sinn bølgene på det blå havet. («På böljan den blå…» som Evert Taube synger så lystig om.) Når jeg senere bærer dette sjalet, vil jeg nok minnes disse dagene på «Hurtigruta» som jeg tilbrakte i min egen «suite», stresslessen. Dette sjalet er en vinner for alle som elsker å strikke, og jeg kan uten forbehold anbefale den som en spennende erfaring.

Til sammen gikk det med 200 gram garn. Sjalet veier 173 gram og jeg brukte 533 meter garn, så det ble et halvt nøste til overs. Det står forresten «Blåfjell» på magebeltet på nøstet. Dette sjalet er med andre ord veldig drøyt når det gjelder garnforbruket.



June 12th I volunteered for test knitting this beautiful shawl «Sidewinder» by Meghan Jackson. With several color options, this swatch came up as symbol of the sea. Anyway it is not that strong in color, but later it will hopefully be easier to adjust the ongoing project to a color more muted.

I love the pattern and am actually knitting from the written instruction. It is so easy to follow due to the schematic way it has been displayed.

The work grew quickly as I was knitting on at least two or three hours a day. The edging is included in the pattern so it came out parallel to knitting the basic shawl. That way there is no grafting on or picking up of stitches afterwards.

As I was knitting this shawl there was a most amazing program on the television about Hurtigruten. We could follow the most beautiful journey along the Norwegian Coast from Bergen to Kirkenes. It took five and a half days and is the longest TV-program ever broadcasted. It was so appropriate to knit in this sea-blue color along the way, and the pattern does signify the waves of the ocean. Every time I wear this shawl it will take me back to this most spectacular journey that I experienced from my own «suite». We also visited two of the sites appointed on the UNESCO Heritage List.

This pattern is a winner for anyone who knows how to knit and I can highly recommend it as an adventurous journey!

All together this shawl used up 3 1/2 a skein of yarn and weighs 173 grams, which makes 584 yards or 533 meter.

* * * * * * *

Atlantic Divide

Started: 16. may 2011
Completed: 13. june 2011

Posted on juni 27, 2011, in Pattern from USA, PT2 (Per Tryving), Shawl, Sidewinder, Test knitting, Yarn from Norway. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar